Menu

Zonnekracht, heerlijk en gezond.

22 oktober 2016 - Gezonde voeding
Zonnekracht, heerlijk en gezond.

Zonkracht

De kracht van de zon is enorm. Zonder zon is er geen leven op aarde mogelijk. Voor ons als mens is zon onder andere noodzakelijk voor de opbouw van vitamine D.

Met de wintermaanden in het verschiet is veel aandacht voor vitamine D door nieuwe inzichten over de rol van vitamine D in het lichaam en er is veel nieuwe informatie over de behoefte aan en veiligheid van vitamine D.
Vitamine D is vooral bekend in relatie met botopbouw. Om deze reden wordt extra vitamine aangeraden aan kleine kinderen en senioren. Ook wordt al lange tijd extra vitamine D aangeraden tijdens de zwangerschap.

De afgelopen paar jaar staat vitamine D ook in de belangstelling in relatie tot het immuunsysteem. Vitamine D verhoogt namelijk de weerstand tegen griep. Ook blijken mensen met een auto-immuunziekte, zoals MS en reumatoïde artritis, een lage vitamine D status te hebben en baat te hebben bij extra vitamine D.

Vitamine D blijkt ook een sterke relatie te hebben met neerslachtigheid en depressiviteit. Artsen injecteren mensen regelmatig met eenmalig 7500 µg (300.000 IE) vitamine D bij een zogenaamde winterdip.

Wat is genoeg?

De hoeveelheid vitamine D in het lichaam kan in het bloed worden bepaald. Tot voor enkele jaren gold in ons land dat een hoeveelheid van minimaal 30 nmol/l als gewenst werd beschouwd; onder 20 nmol/l werd als een tekort beoordeeld. Moderne inzichten geven 80 nmol/l als ondergrens aan, sommige wetenschappers zelfs 125 nmol/l. Een vitamine D bepaling in een laboratorium kost ongeveer 8 euro.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D voor volwassenen is in ons land is 5 µg (200 IE). Voor kinderen tot zes jaar, zwangere vrouwen en mensen boven 70 jaar, is deze aanbeveling 15 µg (600 IE).

Waar zit het in?

Vitamine D zit in niet veel voedingsbronnen (ei, vis, roomboter, margarine). De inname met de voeding in ons land bedraagt gemiddeld 3,7 µg. De meeste vitamine D maken wij in het lichaam aan in de huid, onder invloed van zonlicht. In tegenstelling tot wat lang werd geloofd maken mensen die boven de 50e breedtegraad wonen (Nederland ligt op de 53e) tussen oktober en april in het geheel geen vitamine D aan, hoeveel de zon ook schijnt in die maanden (de zon heeft dan veel te weinig kracht).

Op een zomerse dag kan iemand binnen een kwartier naar schatting 10.000 – 20.000 IE aanmaken.

Langer dan een kwartier in de zon blijven heeft geen zin (de aanmaak is dan al voltooid) en wordt zelfs afgeraden vanwege een toenemend risico van huidverbranding, huidveroudering en huidkanker.

De donkere huid

Naast de hierboven genoemde kinderen, zwangere vrouwen en senioren hebben ook mensen met een getinte huid en mensen die niet of nauwelijks buitenkomen, een duidelijk verhoogde behoefte aan vitamine D. De Nederlandse gezondheidsraad raadt dan ook aan al deze groepen een extra inname van 10 µg (400 IE) of 20 µg (800 IE) aan.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die een tekort aan vitamine D hebben, met name senioren, aan deze hoeveelheden absoluut onvoldoende hebben om een tekort weg te werken. Mensen met een tekort hebben minimaal 50 µg (2.000 IE) gedurende zes tot acht weken nodig om de vitamine D status te herstellen en voor sommige groepen geldt dat een hoeveelheid van 75 µg (3.000 IE) nodig is om een tekort weg te werken.

Vitamine D is bijzonder veilig. De EFSA (Europese veiligheid commissie) heeft vastgesteld dat langdurige dagelijkse inname van 50 µg (2.000 IE) voor iedereen veilig is. Andere wetenschappers achten veel hogere doseringen veilig. Zij tonen aan dat er bij innames van 250 µg (10.000 IE) nooit negatieve effecten beschreven zijn.

 

Auteur: Olivia Krom ( orthomoleculair therapeut en voedingsdeskundige)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On Linkedin