Menu

Suiker?! Love it or get Fat.

3 augustus 2016 - Gezonde voeding
Suiker?! Love it or get Fat.

Suiker is nodig

Groenten, granen, peulvruchten en fruit bevatten belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, vitaminen en mineralen. Maar ook natuurlijke suikers. Vezels, vitaminen en mineralen voeden je en zijn nodig voor het verteren van de natuurlijke suikers. Maar die hulpstoffen vind je niet terug in geraffineerde, zogenaamde lege suikers, zoals tafelsuiker, maltose en fructose in sappen, sauzen en koekjes.

Energievoorraad

Suikers, oftewel koolhydraten, zijn nodig voor onze energie. De hersenen gebruiken de meeste suikers. Alle suikers die niet direct worden gebruikt, worden opgeslagen in de vorm van glycogeen in de spieren en lever. Als deze voorraden vol zitten, worden ze opgeslagen in de vorm van vet in het onderhuidse bindweefsel.

 

 Kunstmatige suikers

Suiker verhoogt de afgifte van insuline via de alvleesklier om de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Suikervervangers (zoals aspartaam, een kunstmatig zoetstof) hebben hetzelfde effect als ‘gewone’ suikers. Ze hebben alleen ook een negatief effect op de darmflora: deze wordt verstoord, wat effect heeft op de vertering van je voeding. Want hoe je ook naar je lichaam kijkt, een goede gezondheid begint in de darm.

 Wat is goed?

Het suikeradvies: vermijd de kunstmatige suikers en vervang de geraffineerde suikers zoveel mogelijk door natuurlijke suikerleveranciers. Denk hierbij aan vers of gedroogd fruit, verse groenten, peulvruchten en volle granen. Ook goed zijn ruwe suikers, die vind je o.a. in honing, oerzoet, ahornsiroop en dadelsiroop. Allemaal perfect om mee te koken of te bakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On Linkedin