Menu

Integrale visie en je eetpatroon

17 september 2015 - Gezonde voeding
Integrale visie en je eetpatroon

Het aanpassen van je eetpatroon is makkelijker gezegd dan gedaan. Je eetpatroon is ontstaan door verschillende invloeden en deze zijn ook bepalend voor het succes bij de verandering ervan.

 

 

 

 

 

Waarom wil je jouw eetpatroon aanpassen? Vaak is dat het geval omdat de weegschaal of de spiegel aangeeft dat er een vetontwikkeling heeft plaats gevonden of omdat je merkt dat je kledingmaat groeit, je vermoeider bent, lichamelijke  klachten krijgt of omdat jouw omgeving signalen geeft dat je dikker wordt. In onze Westerse cultuur is dik zijn niet echt acceptabel. Dun is goed en mooi als je de tijdschriften mag geloven. Dun word ook geassocieerd met gezond. Natuurlijk is zwaar overgewicht niet gezond maar dun zijn betekent niet per definitie dat je dan gezond bent en dik zijn wil niet altijd zeggen dat je ongezond bent.

Maar goed, je besluit dat je wilt aankomen of wilt afvallen en helaas gaat dit niet echt van zelf. Een aanpassing van het eetpatroon en meer bewegen is noodzakelijk. Als je wilt afvallen lijkt een dieet volgen heel normaal. Jaarlijks schrijven vele tijdschriften na de feestdagen (januari – februari) dat het tijd is voor een dieet. De aangekomen pondjes van de decembermaand moeten er weer vanaf want voordat je het weet is het zomer = badpakken/bikinitijd!  Vele dieetadviezen in tijdschriften en in populaire boeken gaan over snel afvallen. Het gevaar is dat het afvallen wel snel gaat maar daarna komen de kilo’s er dubbel zo hard weer aan.

Waarom?   

Omdat a) het lichaam zo is geschrokken van deze tijdelijke uithongering dat alles wat er aan voeding nog binnenkomt direct wordt opgeslagen als vetreserve voor de mogelijke nieuwe karige tijden en b) omdat het eetpatroon tijdelijk is aangepast en na deze hongerperiode het weer feest is. Het oude eetpatroon wordt weer opgevolgd. We kunnen dus concluderen en vele onderzoeken bevestigen het, dat als je blijvend dunner of dikker door het leven wilt gaan, het noodzakelijk is om je eetpatroon structureel aan te passen dus voor de rest van je leven.                                                

Bij mijn adviezen maak ik gebruik van de Integrale visie van Ken Wilber.

Hiervoor gebruiken wij het 4 kwadrantenstelsel. Dit kwadrantenstelsel hanteert een holistische visie. Kort samengevat: jij als mens staat niet alleen op zichzelf, vergelijk het met het “uurwerk” van een horloge.  Als we dat loslaten op het eetpatroon dan wordt jouw leven en dus fysieke lichaam door 4 zaken ( evenveel) beïnvloed:

IK (als subject)

jouw innerlijke ik:intuïtie, bewustwording, meditatie, emoties, mindfullness, psychologie, neuro emotionele integratie (NEI).

 

 

Het (ik als object)

jouw fysieke ik:vitamine preparaten, lichamelijke klachten, fysieke training, mentale klachten, inspanning versus rust, voeding, gezicht- en lichaamsverzorging, soort werk, opleiding, acupunctuur.

Ik in mijn sociale omgeving:

opvoeding, sociale regels op het werk, omgang met vrienden en familie, gezinssituatie/samenstelling,  geloof m.b.t. eetcultuur/voorschriften.

 

Ik en de maatschappij:

supermarkten, reclameboodschappen, media, verzekeraars, werkgevers,  woonplaats/ locatie, fitness centra, kappers, schoonheidssalons, huisartsen, overheid.

Deze Integrale visie maakt duidelijk inzichtelijk dat er meerdere factoren zijn die invloed hebben op je huidige eetpatroon. Door dit voor jou persoonlijk  inzichtelijk te maken is het eenvoudiger te bepalen waar de valkuilen zitten met betrekking tot het aanpassen van je eetpatroon.

Wil je meer informatie? mail naar olivia@food2live.nl

Bronnen:

Ken Wilber Integrale visie

Maastricht University

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On Linkedin