Menu

Afvallen door een gezonde leefstijl

17 september 2016 - Gezonde voeding
Afvallen door een gezonde leefstijl

Gezonde leefstijl is iets wat de laatste tijd wel heel vaak aan de orde komt. Iedereen doet er wel aan of wil er wel wat mee….Maar wat gezond voor de één is, is voor de ander juist niet goed. Een gezonde leefstijl is altijd persoonlijk en afhankelijk van je eigen situatie. Maar 1 ding is zeker: een gezonde leefstijl is voor iedereen haalbaar.

 

 

Vaak zijn er maar een paar kleine dingen nodig om voor je gezondheid een groot verschil te kunnen maken. Hieronder geven wij jou basis 6 tips op weg naar een gezonder leven.

Stap 1: Een andere manier van denken…

We denken vaak in termen van dik, slank, mager, dun, stevig. Bij een gezondere leefstijl horen deze termen eigenlijk niet thuis! Want als je slank of zelfs mager bent, zegt dit niets over je gezondheid. Het zegt namelijk niets over je eet- en beweegpatroon en je manier van denken.
Als je aan de slag wilt met een gezondere leefstijl is het belangrijk om dit te zien als een pad, waar je steeds meer stappen op gaat zetten. Het uiteindelijke doel is niet: “Ik ben slank, dus gezond”, maar “ik leef gezond en daardoor krijg ik vanzelf een goed gewicht”.

Stap 2: Drie hoofdmaaltijden

Ons lichaam heeft als we wakker zijn voortdurend behoefte aan voeding. Als we goed voor onszelf willen zorgen is de aanvoer van voedingsstoffen heel belangrijk en dat begint met een ontbijt.
Als we opstaan, gaan we bewegen en aan het werk. Daar zijn voedingsstoffen voor nodig. Probeer na het opstaan eerst een glas water te drinken en binnen 1 uur wat te eten. Een schaaltje vers fruit en een paar ongebrande en ongezouten amandelen of een rijstwafel met amandelpasta en verse plakjes appel of peer of een ½ avocado met een plakje kipfilet of de amandelmelkpap ( zie website) zijn een goed begin van de dag.

Stap 3: Tussendoortjes

Tussendoortjes zijn belangrijk om je stofwisseling aan het werk te houden. Als je wilt afvallen heb je de neiging om deze dan maar weg te laten. Dat is erg onverstandig en zelfs af te raden, omdat de kans dat je dan gaat snoepen en snacken heel erg groot is. Ook wil je juist dat je stofwisseling aan het werk blijft, dus moet je hem wel wat te doen geven!

Dus plan je tussendoortjes en kies daarvoor in ieder geval een keer een stuk fruit eventueel met een paar amandelen, walnoten en/of hazelnoten. Daarnaast kun je kiezen voor vele ander opties. Let daarbij wel op dat ze geen “snelle” koolhydraten bevatten. Je energie blijft dan langer op peil.

Een paar voorbeelden: Groenten zoals komkommer, radijs, paprika, wortel en tomaatjes. Een rijstwafel met humus of notenpasta is ook prima.

Stap 4: Drink voldoende

Drinken  is heel belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen. Het is belangrijk voor de stoelgang en helpt je de ergste hongergevoelens te stillen.

Ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en we hebben het dan ook nodig voor allerlei belangrijke processen. Om te voorkomen dat je deze behoefte aan vocht oplost met allerlei frisdranken en producten met veel calorieën, is het verstandig om vooral te kiezen voor water, thee en/of verse groenten- vruchtensap.
Wen jezelf eraan om bij iedere maaltijd en tussendoortje een glas water te drinken. Je komt dan al snel aan 6 tot 7 glazen water extra per dag. Dat is al ongeveer 1,5 liter water.

Stap 5 : Bewegen

De volgende stap die je kunt gaan nemen, als je dit al niet gedaan hebt, is meer beweging. Volg eens een groepsles of ga eens fitnessen. Ook een buitensport met mooi weer kan prettig zijn. Als je verschillende dingen probeert dan vind je vanzelf de sport die bij jou past. Bewegen is om te ontspannen door inspanning en ook dat is heel persoonlijk. Denk vooral termen van IK MAG in plaats van ik moet.

Stap 6: Evaluatie!

Kijk even terug op de stappen die je al hebt genomen. Wat gaat er goed en wat gaat er minder goed? Leef je nu echt gezonder dan een aantal weken geleden, of is het nog niet gelukt?
Focus je op wat goed gaat, positief denken geeft energie, en blijf proberen om 3 gezonde hoofdmaaltijden te eten en gezondere tussendoortjes te nemen. De ene dag zal het beter gaan dan de andere want je leefstijl aanpassen kost tijd. Onthoud dit; als je écht wilt veranderen, dan kan je het.

Vragen en support
Maar soms is het te moeilijk om zelfstandig aan de slag te gaan met het veranderen van je leefstijl. Er komt zoveel bij kijken en je gewoontes spelen je vaak parten. SportCity heeft daarom voor jou het Personal Foodplan ontwikkeld samen met Food2live. Kom daarom eens langs op het gratis inloopspreekuur. Daarnaast betaalt SportCity 50% van je intakegesprek bij Food2live. Genoeg middelen dus om aan de slag te gaan. Kijk hier voor een praktijklocatie in de SportCity

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On Linkedin