Menu

3 echte dikmakers? Dat zeggen ze, bullshit…

30 juli 2016 - Gezonde voeding
3 echte dikmakers? Dat zeggen ze, bullshit…

Wel/geen dikmakers?

Witbrood, kaastosti en aardappelpuree… Je zou meteen denken dat ze slecht zijn voor ons lichaam. Maar is dat echt zo, of is het een fabel?

1.Witbrood

In witmeelproducten ontbreken de vezels met gezonde vitaminen en mineralen. Ze zijn door bewerking lege koolhydraten geworden en laten de bloedsuikerspiegel stijgen. Omdat dit snel gaat, ontstaan er pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en dat geeft uiteindelijk vermoeidheid.

Doen: kies voor onbewerkte koolhydraten, zoals bruinbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en volle granen. Het liefst gecombineerd met gezonde vetten uit vis, olijven, roomboter, noten en zaden. Dat zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

2.Kaastosti

Als je kaas verwarmt, verandert de eiwitstructuur. Het wordt een rubberachtige substantie die lastig is te verteren. Daarom is het goed om kaas niet te verhitten.

Doen: kaas is lekker, maar ook vet en zout. Eet dus af en toe kaas, niet dagelijks. En als je wilt afvallen of nierproblemen hebt, dan is kaas af te raden.

en 3. Aardappelpuree

Aardappelpuree is lang niet zo slecht voor je als wordt beweerd. We zijn bang gemaakt dat vet niet mag, maar we hebben juist gezonde vetten nodig! Gezonde vetten welteverstaan. Deze vetten zitten bijvoorbeeld in verse vis, olijven, ongebrande en ongezouten noten en zaden, biologische grasroomboter, kokosolie, teunisbloemolie, borageolie.

Doen: maak aardappelpuree lekker zelf. Een zelfgekookte aardappel die je tot puree stampt, met wat bouillon en biologische grasroomboter, is lang zo slecht niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On Linkedin